Fel i objektsbeskrivningen

Vi köpte en fastighet (hus) för 6 månader sedan. Till köpeavtalet finns en objektsbeskrivning som även den är undertecknad av säljarna. I denna objektsbeskrivning är uppvärmningen angiven till 7688 kr (exkl moms). När jag kollade med gasleverantören hade huset förra året en förbrukning motsvarande ca 20 000 kr (exkl moms).

Vad gäller i detta läge? Kan vi begära ersättning från säljarna?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

En köpare ska kunna lita på avtalet vid köp av fastigheten och har ni avtalat att objektbeskrivningen stämmer är den del av avtalet. Om fastigheten inte stämmer in med objektbeskrivningen har ni därmed rätt att få prisavdrag och om det är ett väsentligt fel har ni rätt att häva avtalet enligt 4 kap. 19 § JB. Det är allstå en rätt för köparen och ni har i första hand rätt att få prisavdrag.

För att beräkna vad prisavdraget ska bli utgår man från marginalen mellan vad fastigheten är värt i avtalsenligt skick jämfört med det felaktiga skicket.

Det innebär att ni har rätt få prisavdrag om säljaren gett mäklaren fel uppgifter.

Med vänlig hälsning,

Minella KurjakovicRådgivare