Fel OCR nummer på min parkeringsanmärkning

Hej fick en p-Bot och försöker betala den men OCR numret på boten är inte riktigt utan systemet säger felaktigt och då anser jag att boten är felaktigt utskriven. Måste den betalas trots att ocr ärendenummer är fel. Vems bot är det då min eller någon annans. Vill ju inte får påminnelse sedan just för att ocr inte är rätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har fått en parkeringsanmärkning och att det är fel OCR-nummer på betalningsanmärkningen.

Den som är registrerad ägare av bilen ansvarar att parkeringsanmärkningen betalas.

Det du ska göra är att kontakta parkeringsbolaget och begära rättelse på grund av att OCR-numret är felaktigt. Om bilens registreringsnummer inte är felaktig på parkeringsanmärkningen är man själv skyldig att se till att betalningen når mottagaren i rätt tid, bland annat genom att fylla i rätt betalningsinformation.

Sammanfattningsvis är det viktigt att se att registreringsnumret på parkeringsanmärkningen stämmer överens med din bils registreringsnummer, om så är fallet ska parkeringsanmärkningen betalas trots fel OCR-nummer.

Lycka till!

Vänligen,

Melica DjahaniRådgivare