Fel på bil

Hej,

Jag har köpt en premium bil från en bilförsäljare där det i annonsen stod att det är en BMW 540i med 340 hk. Bilen är från 2018 och har gått knappt 3200 mil och kostade 510 000 kr.

När jag kört hem tänd lampan för avgassystemet och indikerar ett fel. När jag börjar undersöka vad det innebär i instruktionsboken upptäcker jag en faktura i bilen som jag inte sett innan där den tidigare ägaren (som sålde bilen till bilfirman) har bytt ut väsentliga delar så som avgassystem, katalysator samt "trimmat" bilen. Detta har bilfirman inte informerat mig om. Bilen har nu 444 hk istället då man bytt ut originaldelar som detta så minskar andrahandsvärdet samt att det påverkar garantier mm.

Jag kontaktade bilfirman och ville häva köpet med hänsyn till att de ej informerat mig om detta trots att de har upplysningsplikt och det är inget jag har upptäckt på egen hand. De har även i annonsen skrivit ut 340 hk vilket borde anses vara falsk marknadsföring. Det är en väsentlig skillnad på bilen som jag anser är av stor betydelse för mig då det påverkar andrahandsvärdet samt garantier och jag hade inte köpt bilen om jag vetat om detta.

Bilfirman hävdar att de inte heller visste om detta och att de inte kan häva köpet. Vilken rätt har jag att häva köpet?

Om jag inte har rätt att häva köpet, har jag någon annan möjlighet att kräva att de till exempel återställer bilen till original som jag trodde att jag köpte? Det kan kosta mellan 70 - 100 tkr och inte helt säkert det går heller.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att bilförsäljaren är en näringsidkare, och därför blir konsumentköplagen (KKöpL) tillämplig (1 § KKöpL). Det är alltså hit jag kommer att hänvisa mina svar.

Bilen är att anse som felaktig då den inte överensstämmer med vad bilförsäljaren har uppgett (16 § KKöpL). Dessutom har bilförsäljaren lämnat felaktiga uppgifter vid marknadsföringen vilket även det innebär att varan är att anse som felaktig (19 § KKöpL). Förmodligen skulle även bilförsäljaren ha upptäckt det här felet då bilförsäljaren köpte bilen från den första personen. Därmed är bilen även att anse som felaktig då bilförsäljaren inte lämnat de uppgifter som han borde känt till och som spelade in på ditt beslut att köpa bilen (16 § 3 st. 2 p. KKöpL).

Det finns ingen uttrycklig undersökningsplikt för köparen enligt konsumentköplagen. Det spelar således ingen roll om du borde upptäckt felet vid en undersökning eller inte (NJA 2015 s. 233 [38 p. i HD:s dom]).

Eftersom bilen är att anse som felaktig har du rätt till vissa påföljder (22 § KKöpL). För att få göra dessa påföljder gällande måste du dock reklamera felet till säljaren så fort som möjligt, vilket jag förstår det som att du har gjort. Reklamation som lämnats inom två månader ska alltid anses vara i tid (23 § KKöpL).

Man ska i första hand beakta möjligheterna att avhjälpa eller omleverera varan från säljarens sida. Detta måste dock ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för dig (26 § KKöpL). Säljaren har dock alltid rätt till att själv avhjälpa felet om det kan ske utan kostnad eller väsentlig olägenhet för dig (27 § KKöpL).

Kan säljaren inte avhjälpa eller omleverera får du häva köpet om det är av väsentlig betydelse för dig (29 § KKöpL). Jag har själv för dålig koll på bilar för att uttala mig med full säkerhet, men det verkar som att felet är att anse som stort. Du skriver i din fråga att det skulle kosta mellan 70 000 – 100 000 kr att avhjälpa felet men att detta inte med säkerhet faktiskt löser problemet. Jag har inte kompetensen för att göra en närmare bedömning, men om en domstol håller med dig om detta borde du därför kunna häva köpet. Dock ska man alltid, som sagt, beakta säljarens möjligheter att avhjälpa felet eller leverera en ny bil som inte är felaktig om detta är möjligt.

Slutligen kan nämnas att du även kan kräva prisavdrag om omleverans eller avhjälpande inte kommer i fråga. Prisavdraget ska då motsvara värdeminskningen som felet innebär (28 § KKöpL).

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor och att din situation löser sig. Behöver du ytterligare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till vår juristbyrå. Du kan boka tid här eller ringa:

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare