FrågaKÖPRÄTTKöplagen05/08/2021

Fel på vara via tradera, hur mycket måste jag betala tillbaka?

Hej Lawline, ni har tidigare kommit med så fantastiska svar så jag prövar igen.

Jag köpte ett grafikkort från Komplett.se tidigare under året för 7990 kr.

Då jag insåg att jag faktiskt inte behövde ett nytt grafikkort valde jag att sälja det på tradera, för att bygga upp min profil där.

Grafikkortet var alltså helt nytt och jag kom aldrig att öppna paketet.

Buden på grafikkortet gick upp till 15 500 (troligtvis med "hjälp" av den brist på grafikkort som råder).

Den med högst bud betalade och jag skickade iväg varan samt en digital kopia av kvittot från Komplett.se.

Allt kändes jättebra.

Nästan två månader senare återkommer köparen med en tvist genom tradera där han påkallar att jag ska betala tillbaks pengarna för objektet då det enligt honom har ett fabriksfel. Han förklarar att han varit i kontakt med Komplett.se gällande problemet men att de endast kan göra återköp på de 7990 kr som grafikkortet ursprungligen kostade. De kan inte skicka ut ett nytt kort då det som sagt råder stor brist på dessa och han vill därför att jag betalar honom det fullständiga beloppet för auktionen i utbyte mot att han skickar tillbaks grafikkortet till mig.

Min fråga är om jag måste betala tillbaks dessa pengar?

Behöver ni ytterligare information svarar jag gärna!

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid köp av grafikkort mellan privatpersoner gäller köplagen. I detta fall är du säljare och den som köpt av dig köpare.

Om det har uppstått ett fel i varan som inte beror på köparen får köparen göra gällande påföljder mot säljaren (30 § köplagen). Påföljden kan t.ex. vara reparation eller att köpet hävs.

Om det har uppstått ett fabrikationsfel som hela tiden funnits på varan men visar sig först efter köpet är du som säljare ändå ansvarig för felet (21 § köplagen).

För att få hävda felet och inte förlora sin rätt att kräva åtgärder måste köparen meddela säljaren inom skälig tid från det att felet har eller borde ha upptäckts (32 § köplagen). Skälig tid kan vara svårt att bedöma och måste bedömas från fall till fall men inom två månader räknas enligt huvudregeln alltid som skälig tid. Utifrån dina uppgifter i frågan är min bedömning att reklamationen skett i skälig tid och att köparen har rätt att kräva åtgärder.

Om felet är väsentligt får köparen häva köpet (39 § köplagen). Om det inte går att använda grafikkortet alls är det ett väsentligt fel och köparen har rätt att häva köpet.

Om köpet hävs ska köpet gå åter (64 § köplagen). Att köpet går åter innebär att köparen lämnar tillbaka grafikkortet och att säljaren lämnar tillbaka pengarna.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis är alltså min bedömning att köparen har rätt att häva köpet på grund av att varan är väsentligt felaktig och inte fungerar. Köparen har även reklamerat i tid. Om köpet hävs måste du som säljare betala tillbaka hela köpeskillingen.

Jag vill avslutningsvis betona att det finns fler lagrum i köplagen som kan bli aktuella på din situation och ge ett annat utfall om det är så att alla omständigheter inte framkommer i din fråga. T.ex. om grafikkortet inte är helt obrukbart eller om köparen har gjort någonting som minskat värdet på grafikkortet mer än nödvändigt, då kan köparen bara ha rätt att få tillbaka en del av köpeskillingen. Om du vill ha vidare rådgivning utifrån din specifika situation och anlita en jurist hos Lawline råder jag dig att boka en tid via länken nedan.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare