Felaktigt utslag från Kronofogden

Ett inkassoföretag har felaktigt överlämnat ett ärende till KFM. Man har vid telefonsamtal hävdat att man återtagit ärendet eftersom det var ett misstag. Men man återtog inte ärendet förrän efter ytterligare ett telefonsamtal och ett brev, ärendet fanns kvar hos KFM tills det blev en betalningsanmärkning. Tyvärr uppmärksammade jag det för sent, men jag trodde ju att inkassoföretaget hade gjort som dom sa, och hade inte en tanke på att jag skulle behöva kontrollera att sköter sitt jobb. Nu har jag alltså helt felaktigt fått en betalningsanmärkning, vem kan se till att den raderas hos Kreditupplysningsföretagen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att handläggaren på inkassobolaget meddelade att de kommer att återkalla ärendet från Kronofogden, men att det av någon anledning inte blev gjort, vilket har resulterat i att ärendet har legat kvar hos Kronofogden och du har nu fått en betalningsanmärkning.

Inkassobolaget kan ansöka om att ta bort din betalningsanmärkning

Som utgångspunkt är det givetvis inkassobolaget som bör lösa det här problemet åt dig, eftersom ni hade en överenskommelse som de inte följde. Det är också inkassobolaget som kan ansöka om en så kallad dementi, det vill säga att man tar bort betalningsanmärkningen från ditt namn (det stämmer att en sådan ansökan görs till kreditupplysningsbolagen). Skulle några oenigheter uppstå så spelar inkassbolagen i de allra flesta fallen in samtalen, vilket bör klargöra vad ni exakt har kommit överens om.

Bevisbördan ligger på dig

Om inkassobolaget av någon anledning motsätter sig att ansöka om en dementi, kommer du eventuellt behöva bevisa varför ärendet från första början felaktigt skickades till Kronofogden. Det framgår inte av din fråga vad exakt som har gått fel, men jag gissar på att du antingen redan hunnit betala din faktura/inkassokrav innan förfallodag, eller att du kanske har returnerat varor du beställt och därför skulle fakturan för din beställning inte betalas och något kring detta gick fel. Givetvis kan det finnas flera anledningar, men det är som sagt du som i sådana fall har bevisbördan och behöver bevisa varför du anser det vara det felaktigt att ärendet skickades till Kronofogden. Detta kan göras genom att du exempelvis kan visa upp kontoutdrag från banken där det framgår vilken dag som betalning gjordes, men det kan också vara mailkonversationer där du fått reda på att fakturan ska makuleras eller liknande. Vad som helst går egentligen bra sålänge det tydligt framgår varför det skulle vara felaktigt att skicka ärendet till KFM.

När ett ärende har ingivits till Kronofogden får man hem ett s.k. delgivningskvitto. Som huvudregel borde man skriva på redan på det här stadiet att man bestrider kravet. Jag utgår ifrån att du inte har bestridit på delgivningskvittot, eftersom ett utslag (betalningsanmärkning) har meddelats.

Hur du själv kan gå vidare med ärendet

Det du själv kan göra är att ansöka om s.k. återvinning av utslaget i domstol. Du gör då en skriftlig anmälan senast en månad från utslagets datum. Du kan alltid ringa Kronofogen och få ett exakt datum på utslaget. Tänk på att en avgift tillkommer när du ansöker om en återvinning, det är domstolen som tar ut avgiften. Det är dock inte du, utan inkassobolaget som ska betala denna avgift. Om du skulle förlora målet så får du istället betala avgiften tillsammans med andra eventuella rättegångskostnader. Du kan läsa mer om detta här.

Min bedömning

Enligt min bedömning så kommer du förmodligen att lösa problemet genom att prata med inkassobolaget. Dels finns ditt samtal noterat i historiken i deras datasystem, men förmodligen också inspelat. Har de redan medgett att ärendet skickades till KFM felaktigt, har de inget intresse av att gå till domstol med detta som din motpart, eftersom du sannolikt kommer att få rätt. I sådana fall är det istället inkassobolaget som behöver bekosta rättegångskostnaderna vilka ju kan vara relativt höga.

Sammanfattning

Har inkassobolaget medgett att ditt ärende felaktigt skickades till KFM, borde de hjälpa dig att ansöka om en dementi för att få bort betalningsanmärkningen. Om de mot förmodan inte är villiga att hjälpa dig med detta, kan du driva vidare ärendet själv genom att gå till domstol. Du behöver då bevisa varför du anser att ärendet skickades till KFM felaktigt. Inkassobolaget har troligtvis inget intresse av att gå till domstol, då de i så fall riskerar att få betala höga rättegångskostnader.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om det är något mer du funderar över kan du lämna en kommentar här nedan, så återkommer jag så snart jag kan. Trevlig kväll!

David EkenbergRådgivare