FrågaEKONOMIÖvrigt27/02/2019

Felaktigt utställda fakturor

Det hela började när jag som kund på KLARNA skulle logga in på appen för att reglera och kolla en skuld. De kom då upp ett meddelande som hävdade att mitt konto avslutats pga en obetald skuld från 2013 hos LINDORFF (idag LOWELL.) Jag hävdade min oskuld då jag ej haft någon obetald skuld eller räkning från 2013. Dem ville ej gå in i detalj vad det gällde eller hur mycket skulden var på. Detta skedde i Fredags den 22/2 på morgonen. Jag fick panik och kände enorm stress och ringde därmed LOWELL fyra gånger den morgonen varpå dem hävdade att jag inte hade någon skuld hos dem. Dem rekommenderade mig att istället ringa Collector vilket jag också gjorde. Dem bekräftade även att jag inte hade något obetalt hos dem heller. KLARNAS chattjänst envisades om att de inget kunde göra utan att jag skulle kontakta LOWELL på nytt. Jag befinner mig i en speciell situation då jag ej bor på den adressen jag är skriven på så jag kan ej med säkerhet veta att fakturorna har skickats. Dessutom är jag oerhört försiktig med att betala alla mina räkningar i tid. Denna karusell gjorde att jag fick total panik och jag har tidigare haft utmattningssyndrom och är oerhört känslig för stress. Jag fick ju inget svar från KLARNA. På Lörd morgon efter att jag hade sänt kundtjänsten på KLARNA ett mail på Fre kväll får jag ett svar från Louise på kundtjänsten Hon svarar att pga tekniskt fel har det skickats ut fel saldo och fel skulder i appen. Hon bad om ursäkt.

Min fråga, kan jag stämma dem? Får dem göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar din stress och frustration i situationen. Det verkar emellertid ha varit ett ärligt misstag ifrån Klarna och det har såvitt jag förstår av ditt meddelande har förfarandet inte medfört att du förlorat några pengar, vilket i sådant fall skulle kunna berättiga skadestånd. Trots din beskrivna stress skulle jag inte heller rekommendera dig att lämna in en stämningsansökan eftersom ett sådant förfarande vanligtvis är väldigt kostsamt (det lagstadgade domstolstaxan för en jurist är 1725 kr/h). Därtill tillkommer att att den förlorande parten i en rättegång måste ersätta även motpartens kostnader. Vad jag istället skulle rekommendera dig att göra är att kontakta Klarna på nytt och förklara dem stress de åsamkat dig och om de har möjlighet att ge dig en goodwill-ersättning istället för problemen.

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare