FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott23/09/2020

Filma och fotografera polis på allmän plats

Hej, jag undrar om man tex kollar på ett hjärtstopp eller någon som har tagit självmord, alla dessa händelser har inträffat ute på allmänplats. Det jag undrat är då om polisen kan komma till mig och säga "gå här ifrån" och tex om man filmer händelsen, och polisen säger "du får inte filma gå härifrån"?

Får dem göra så, tänker då det är allmänplats så får jag filma/fota och vara där utan att jag stör deras arbete (håller avstånd fast dem säger fortfarande gå, får dem göra detta?

Så klart vet jag varför polisen säger så bl a för respekt åt personen etc, men ändå så har man rätt att vara där eller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Precis som du anger i din fråga som är det inte kriminaliserat att filma eller fotografera på en allmän plats. Det finns alltså inget förbud att filma eller fotografera en polis på en allmän plats utan dennes samtycke. Det kan dock vara brottsligt beroende på hur det går till när man filmar. Till exempel om du filmar en person genom att hålla kameran precis framför ansiktet på denne och som ber dig att sluta utan att så sker. I sådana fall kan brottet ofredande i 4 kap 7 § brottsbalken blir tillämplig. Skulle du genom att filma störa den allmänna ordningen eller polisens arbete så har polisen rätt att avvisa dig eller avlägsna dig från en plats om det anses som nödvändigt för att ordningen ska kunna upprätthållas, enligt 13 § polislagen. Således innebär det att en polis inte kan förhindra dig från att filma på allmän plats så länge du inte bryter mot lagen. Dock kan det vara bra att veta att även om en polis felaktigt använder våld och tvång, så föreligger ingen nödvärnsrätt mot en polis. Det innebär att det inte finns någon rätt till motstånd mot ett polisingripande och om så ändå sker så kan man göra sig skyldig till brottet våldsamt motstånd, enligt 17 kap 4 § brottsbalken.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga annars är du alltid välkommen åter!

Med vänliga hälsningar

Fawzia HassounRådgivare