Finns det formkrav för kravbrev?

Finns det några formkrav på kravbrev som företag skickar till privatpersoner? Måste exempelvis bolagsuppgifter, organisationsnummer m.m. framgå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I svensk rätt finns inte lagstadgat något formkrav för kravbrev. Ett kravbrev är en uppmaning (ett krav) att betala en påstådd fordran. Kravbrevet i sig innebär dock inte per se att kravet är riktigt. Kravbrevet uppmanar mottagaren att betala, om mottagaren vägrar att göra så, eller inte betalar utifrån kravet, är det upp till avsändaren att gå vidare till t.ex. domstol eller Kronofogdemyndigheten. Först i ett sådant förfarande finns lagstadgat om vilka uppgifter som måste meddelas till myndighet eller domstol.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare