FrågaPROCESSRÄTTDomstol15/04/2018

Finns det formkrav på en missnöjesanmälan

Hej,ka

Hur utformar man en missnöjesanmälan? Finns det några formkrav ? Ska till Svea Hovrätt...

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 49 kap. 6 § rättegångsbalken framgår det bara att en missnöjesanmälan ska göras. Ingenstans i paragrafen går det att utläsa något formkrav på en missnöjesanmälan. Det innebär att du är fri att forma din missnöjesanmälan hur du vill så länge det framgår tydligt att du är missnöjd. Syftet med en missnöjesanmälan är är att på ett tidigt stadium skapa underlag för domstolens ställningstagande till målets fortsatta handläggning.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp, annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor,

med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare