Finns det grund för att anmäla för förtal?

Hej! Jag undrar om det finns grund för att anmäla min morbror för förtal.

Han sprider sanna som osanna rykten om mig och min familj med avsikt att förstöra för mig genom att förstöra min relation till hans mamma, min mormor. Min mormor är otroligt viktig för mig och någon jag verkligen älskar. Men han tar varje chans till att berätta saker för henne som gör att hon blir arg på mig och vi bråkar, Detta är han väl medveten om. Detta framkallar mkt ångest för mig då jag inte vill att hon ska bli arg på mig genom skvaller. Dessutom har jag och min morbror inte sagt ett ord till varandra på 8 år. Bara han som pratar om mig med andra.

Kan jag via rättsliga åtgärder få honom att sluta prata om mig och min familj med någon annan, tex med min mormor?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad innebär förtal?
För att det ska vara fråga om förtal måste det handla om utpekande av brottslighet eller klandervärt beteende från din morbror gentemot dig. Det kan även vara att han i övrigt sprider uppgifter i syfte att utsätta dig för missaktning (5 kap. 1 § brottsbalken).

Hur det ser ut i ditt fall
Det skall vidare röra sig om utpekande av allvarlig art. Eftersom jag inte vet vad för slags osanna rykten som sprids är det svårt att avgöra huruvida det faller inom de ovan nämnda kriterierna för förtal eller inte.

Anmälan om förtal hos polisen
Du kan göra en anmälan hos polisen. Detta kan du göra genom att ringa till polisen på 114 14 eller besöka polisstationen. Om du bestämmer dig för att göra en polisanmälan är det viktigt att se till att du har bevis på vad som gjorts, annars kan det dessvärre vara svårt att göra något åt saken.

Hoppas att din situation löser sig och att du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare