Finns det krav på att det ska finnas brandvarnare i lägenheter?

Hej! Har en fråga om lag om brandlarm.

Bor i en hyreslägenhet i Hedemora (Dalarnas län)

Är det inte ett krav på att de ska finnas en brandvarnare nånstans i huset? Det är ett stort gammalt trähus där 6 personer bor tätt. Utan nån brandsäkerhet, endast en liten brandsläckare längst ner i trapphuseg. Blir svårt om branden börjar nere, finns ingen möjlighet att överleva för oss som, bor uppe då? Ingen rymningsväg , ingenting. Vill gärna ha svar enligt svensk lag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den som äger huset har en skyldighet att se till att det i rimlig omfattning finns utrustning för släckning av brand, och även en skyldighet att vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand (2 kap. 2 § LSO). Brandvarnare anses normalt vara en sådan åtgärd som ägaren av ett hyreshus har ansvar att se till att det finns i varje lägenhet. Underhåll av brandvarnare, exempelvis batteribyte, brukar vanligen vara ditt ansvar som hyresgäst.

Det är din kommun som har ansvaret att se till att alla fastighetsägare har satt upp brandvarnare (5 kap. 1 § LSO). Kommunen har bland annat rätt att få gå in i huset för att kunna kontrollera att det finns brandvarnare. Kommunen kan sedan besluta att fastighetsägaren måste sätta upp brandvarnare för att inte behöva betala vite, som är en slags straffavgift (5 kap. 2 § LSO).

Jag rekommenderar dig att i första hand prata med fastighetsägaren och berätta att hen har en skyldighet att sätta upp brandvarnare i huset. Skulle fastighetsägaren ändå inte göra det kan du istället kontakta din kommun.

Hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare