Finns det lagreglerade rätt till övertidsersättning?

Hej! Min sambo arbetar på lager, fem dagar i veckan, 40h vecka, utan kollektivavtal. Om de arbetar extra timmar får de inget tillägg på lönen utan samma timlön som innan. Stämmer detta, eller borde de få tillägg på timlönen då de arbetar övertid?

Mvh, Sofia

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen lagstadgad rätt till övertidsersättning, alltså särskild ersättning vid övertid. Övertidsersättning brukar normalt regleras i kollektivavtal. Om arbetsgivaren har ingått kollektivavtal med något fack så gäller det normalt för alla anställda, även de som inte är fackligt anslutna, men man har då ingen rätt att hävda avtalet eftersom det gäller mellan facket och arbetsgivaren. Om det däremot inte finns något kollektivavtal på arbetsplatsen så är det upp till varje anställd att försöka få bestämmelse om övertidsersättning inskrivet i anställningsavtalet. För det fall det inte finns något kollektivavtal på arbetsplatsen så kan din sambo gå med i facket (och gärna uppmana andra att gå med i samma fackförening) och försöka få facket att utöva påtryckning på arbetsgivaren till att ansluta sig till kollektivavtal och därmed reglera övertidsersättningsfrågan. Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen men att arbetsgivaren handlar i strid med detta avtal så är det även viktigt att uppmärksamma facket på detta.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte så är du välkommen att komma in med en ny till oss här på Lawline.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare