Finns det någon gräns för hur mycket man kan spara om man har ersättning från Försäkringskassan

Hej!

Jag ska hjälpa min syster (som varit långtids sjukskriven och nu arbetstränar och får pengar från försäkringskassan) med en summa pengar för att hon ska få starta ett eget ISK konto och kunna börja spara pengar

Jag skulle vilja veta om det är okej för henne att starta ett eget ISK konto och börja investera små summor här och där då hon får pengar från försäkringskassan.

Och om hon får det hur mycket kapital får hon ha utan att det påverkar hennes pengar från försäkringskassan.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De flesta ersättningar från socialförsäkringssystemet är inte beroende på vilka tillgångar eller rättare sagt förmögenhet den sökande har. Det finns dock några undantag. I första hand gäller det bostadsbidrag (se 97 kap. 6 § Socialförsäkringsbalken (SFB)) och bostadstillägg (102 kap. 11 § SFB). Även t ex äldreförsörjningsstöd påverkas av den försäkrades förmögenhet.

Oftast är gränsen 100 000 kr. Det vill säga man ska ha en förmögenhet över detta belopp för att beräkningen av förmånen ska påverkas. Vad som är förmögenhet avgörs av Lag om förmögenhet vid beräkning av vissa förmåner.

Eftersom det verkar röra sig om sjuk eller aktivitetsersättning i din systers fall har förmögenheten ingen betydelse.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare