Finns det någon möjlighet att tvinga fram ett juridiskt bindande avtal kring vårdnaden om barn?

Jag och min x-man har gemensam vårdnad om våra barn. Tyvärr vill pappan varken kommunicera eller samarbeta med mig vilket ställer till det i vardagen. Vi går på samarbetssamtal hos Familjerätten men jag tycker att vi står och stampar på samma ställe och vill ha en lösning nu. Jag föreslog att vi skulle skriva ett juridiskt bindande avtal där det klart och tydligt står regler kring semestrar, högtider, aktiviteter, abonnemang, skola, vård, ekonomi osv. Dubbelriktade regler som gäller båda två. Familjerätten är på min linje men pappan säger "nej" till ett juridiskt bindande avtal. Han ser ingen fördel i det, säger han. Kan jag tvinga fram ett juridiskt bindande avtal kring vårdnaden om våra barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har funderingar kring om du har möjlighet att tvinga fram ett juridiskt bindande avtal kring vårdnaden om barnen. Reglerna som är relevanta för att besvara din fråga återfinns i Föräldrabalken (FB).

Som du är inne på kan familjerätten erbjuda möjligheten att teckna juridiskt giltiga avtal avseende vårdnad, boende och umgänge. Det går alltså bra att hos familjerätten avtala om regler rörande barnen utan att behöva väcka talan om saken i domstol. Beslutet får samma verkan som en dom förutsatt att avtalet upprättats på rätt sätt. För att ett avtal som upprättats hos familjerätten ska anses vara upprättat på rätt sätt krävs dock att båda föräldrarna är överens om att beslutet ska fattas och därför att båda undertecknat beslutet. Vidare måste avtalet vara skriftligt och godkännas av socialtjänsten, 6:6 FB. Jag förstår att det måste vara frustrerande att stå och stampa på samma ställe men för att kunna teckna ett juridiskt bindande avtal krävs alltså båda vårdnadshavarnas samtycke. Det finns således ingen möjlighet att "tvinga" fram ett sådant avtal.

Den enda möjligheten för dig att ensidigt kunna fatta beslut rörande barnens personliga angelägenheter är att gå vidare i ärendet genom att väcka en talan om ensam vårdnad i domstol. För att inleda en sådan process tar du kontakt med ett juridisk ombud som kan hjälpa dig vidare med ärendet.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga och jag önskar dig all lycka till i framtiden!

Mvh,

Jennifer ErikssonRådgivare