Finns det något lagligt avtal vi kan använda oss av om min sambo vill köpa min husbil?

Hej,

Jag äger en husbil som min sambo vill köpa. Han har precis börjat jobba nu för första gången i Sverige och kan inte ta över lånet som jag har kvar eller låna pengar på hans bank.

Finns det något slags lagligt avtal som vi kan använda oss av? Vi har tänkt att han ska överföra en månadsvis summa.

Tack i förväg för svaret

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som din sambo vill köpa husbilen av dig utan att han har möjlighet att få banklån.

Skuldebrev

Om din sambo inte har möjlighet att lösa ditt lån, kan ni skriva ett skuldebrev mellan er, se 1 § skuldebrevslagen. Det innebär att din sambo köper husbilen av dig och betalar en månadsumma genom amortering till dig. Med den summan kan du sedan betala amorteringen på ditt lån till banken.

Olika typer av skuldebrev

Det finns olika typer av skuldebrev. De vanligaste är löpande skuldebrev, se 11 § skuldebrevslagen och enkla skuldebrev, se 26 § skuldebrevslagen. Enkelt uttryckt kan sägas att löpande skuldebrev kan göras gällande av den som innehar det, medan enkla skuldebrev gäller mellan dig och din sambo.

Fördelen med löpande skuldebrev är att du kan sälja det till någon annan om din sambo får betalningssvårigheter. Skulle din sambo har svårigheter att betala, har du vad det framgår att ditt brev ingen annan säkerhet för att betalning sker.

Amortering

Om ni upprättar ett skuldebrev med en amorteringsplan är det viktigt att det uttryckligen står i skuldebrevet, annars kan amorteringen göras ogiltig av en eventuell ny borgenär (innehavare av skuldebrevet) om den inte har antecknats på skuldebrevet, se 20 § skuldebrevslagen.

Sammanfattning

Eftersom din sambo inte har någon säkerhet för sitt avbetalningsköp av husbilen, råder jag dig till att upprätta ett löpande skuldebrev med en amorteringsplan. Om du vill ha hjälp med att upprätta ett skuldebrev mellan dig och din sambo, är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare