FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/01/2018

Finns det några arvsrättsliga hinder mot att skänka bort en fastighet?

Jag är ensam registrerad ägare till en fastighet ( villa) jag har inga egna barn. Min man avled för ett halvår sedan.han hade två barn. Nu vill jag skänka bort huset till en syster. Jag är ensam lagfaren ägare till huset sedan min man dog. Finns det några hinder att jag gör så?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget hinder mot att skänka bort fastigheten till din syster, eftersom du är lagfaren ägare till huset.

För att kunna svara mer utförligt på din fråga skulle jag dock behöva veta lite mer om hur arvet från din man fördelades. Eftersom han enbart hade två särkullbarn kommer jag anta att dessa redan fått ut det arv som tillkommer dem.

Skulle det vara så att du har ärvt huset med fri förfoganderätt och att din mans barn har rätt till efterarv från dig, blir saken lite mer komplicerad. Eftersom du fortfarande äger huset har du alltjämt rätt att ge bort det. Däremot kan det påverka arvsfördelningen efter dig, eftersom din mans barn då kan ha viss rätt till kompensation.

Lawline RådgivareRådgivare