Finns det några lagregler för namnteckningar?

Jag vill skapa en ny namnteckning. Är det ok att jag skriver ett annat namn för jag vill ha min namnteckning så? Är det okej att variera mig och använda en namnteckning som verkar se ut som om jag skriver Anders Andersson och nästa vecka skriva Eva Svensson?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga krav eller lagregler från lagstiftarens sida för hur en namnteckning ska se ut. Det finns heller inget krav på att man måste skriva sitt egna namn utan andra namn, figurer eller symboler godtas också som namnteckning. Du behöver heller inte vara konsekvent när du skriver din namnteckning, utan du får variera precis som du vill.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare