FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev17/06/2018

Flera skulder i ett skuldebrev?

Jag har en tidigare fordran till min styvmor på ej utbetalt farsarv på 136000 kr, sedan 2014. Jag tänkte skriva ett skuldebrev på den summan. Om jag nu lånar ut ytterligare 50000 kr till min styvmor, måste jag skriva två skuldebrev eller kan jag lägga ihop båda lånen till henne i samma skuldebrev?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Din fråga rör skuldebrev vilket regleras i Lag om Skuldebrev (SkbrL). Jag tolkar även din fråga som att du vill veta om du kan skriva ihop båda lånen till ett skuldebrev eller om du ska skriva två olika skuldebrev. Jag tolkar även frågan som att du inte redan har ett skuldebrev på arvet utan ska skriva ett i samband med det andra lånet.

Det finns två typer av skuldebrev, enkelt skuldebrev och löpande skuldebrev.

Enkla skuldebrev
Enkelt skuldebrev är ett skuldebrev som är ställt till en viss specifik person. I ett enkelt skuldebrev står oftast personen till vilket skulden ska betalas utskrivet. Det enkla skuldebrev är inte tänkta att överlåtas till andra. Själva brevet, det enkla skuldebrevet, har inget värde i sig (3 kap. 26-31 § SkrbL). Betalningen ska alltså ske till personen som är nämnd i skuldebrevet.

Löpande skuldebrev
Det finns två typer av löpande skuldebrev: innehavarskuldebrev eller orderskulderbrev. Löpande skuldebrev är inte uppställda till någon specifik person utan är oftast utställda till "viss man eller order". Tanken med löpande skuldebrev är att skuldebreven lätt ska kunna överlåtas, säljas, till annan. Själva värdet sitter i pappret och gäldenären förpliktar sig att betala till den som innehar skuldebrevet (2 kap. 11-25 § SkbrL).

Finns det formkrav på skuldebrev?
Det finns inga direkta formkrav på skuldebrev, skuldebrev ska dock vara skriftliga. Skuldebrev kan alltså utformas på det sättet som borgenären (du) tycker. Dock kan det vara viktigt att det framkommer vem som ska betala, till vem, hur mycket, ska det betalas inom ett visst datum, att både du och den du lånar ut till skriver under osv.

Kan du skriva två skulder i ett och samma skuldebrev eller bör du skriva två olika?
Det finns inga direkta formkrav på hur ett skuldebrev ska upprättas, därför bör du kunna skriva flera skulder i ett och samma skuldebrev. Det kan då vara extra viktigt att du upprättar skuldebrevet på ett tydligt och bra sätt, så det verkligen framkommer vad det är för skulder och hur mycket skulderna är på. Så för att besvara din fråga så borde du kunna skriva skulderna i ett och samma skuldebrev.

Vill du ha hjälp med att upprätta ett skuldebrev kan du alltid vända dig till info@lawline.se för vidare hjälp och information.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare