Fly utomlands vid skuldsättning

Hej,

Jag har idag privatlån och smslån uppåt 600,000 Kr.

Jag har som avsikt att lämna Sverige och starta ett liv i Södra Spanien eller Australien.

Min fråga idag är egentligen om vilka konsekvenser jag kan få om jag struntar i återbetalningar av lånen.

Dels vad kronofogden kan göra då jag inte har något alls i Sverige eller utomlands heller för den delen, men om jag ska skulle ha det utomlands i framtiden.

Kan jag resa till och från Sverige utan problem för att besöka vänner och familj?

Jag vet inte hur jag bäst ska ställa frågan men jag vill mest veta vad konsekvenserna kan vara om jag struntar i att betala tillbaka och bosätter mig utomlands.

Mvh

E

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer med dina skulder om du flyttar utomlands?

Att man flyttar utomlands medför inte att ens skulder per automatik försvinner. Det som försvinner är borgenärernas förmåga att indriva dem, eftersom svenska Kronofogden enbart kan utmäta de tillgångar som du har i Sverige, och inte utomlands. Dina borgenärer (de företag/personer som du är skyldig pengar) har dock möjlighet att anlita internationella inkassobolag för att försöka driva in skulderna trots att du bosatt dig utomlands. Är du skyldig mindre belopp till vissa av borgenärerna kanske de inte tycker att det är värt att försöka söka upp de för de små beloppen, men det finns en risk att detta sker. Du kan läsa mer om internationella skulder här.

Vidare finns även enligt svensk lag brottet oredlighet mot borgenär (brottsbalken 11 kap. 1 §), vilket du kan göra dig skyldig till genom att ta med de tillgångar du äger och fly utomlands, när du är skyldig andra borgenärer pengar.

Kommer du kunna komma tillbaka till Sverige och hälsa på vänner och familj?

Kronofogden utmäter alltså bara sådana tillgångar som du har när du är bosatt i Sverige. Eftersom du endast planerar kortare vistelser för att hälsa på vänner och familj, som inte leder till att du bosätter dig eller skaffar tillgångar i landet, borde sådana resor till Sverige inte spela någon roll avseende din skuldsituation. Att vara skuldsatt är inget brott, och det är inte så att polisen exempelvis kan plocka upp dig på flygplatsen bara för att du är skuldsatt.

Skuldsanering

Ett sätt att bli av med sina höga skulder är att söka skuldsanering. Regler om detta finns i Skuldsaneringslagen (SKUL). En ansökan om skuldsanering görs till Kronofogden, och du kan läsa mer om skuldsanering här. En skuldsanering innebär att den skuldsatte helt befrias från sin skyldighet att betala av skulderna (1 § SKUL). Skuldsanering finns för att ge högt skuldsatta personer en möjlighet att leva ett normalt liv.

En förutsättning för att ansökan ska gå igenom är att man har en bestående oförmåga att betala skulderna (7 § SKUL). Det är Kronofogden som gör prövningen om det är skäligt att godkänna en skuldsanering (9 § SKUL). I bedömningen ser de till din ålder (ju yngre du är desto fler år har du kvar att jobba och därmed större möjlighet att betala av skulderna), under vilka omständigheter skulden tillkom, om du har gjort allt du kan för att betala av skulderna m.m. Om Kronofogden beviljar skuldsaneringsansökan inleds en femårig period där en avbetalningsplan upprättas, och under denna tidsperioden förväntas den skuldsatte leva på existensminimum (29 och 34 §§ SKUL).

Mitt råd

Det är mycket möjligt att du redan har ansökt om skuldsanering med inte fått det godkänt, och därmed har du beslutat för att lämna landet och bosätta dig utomlands. Har du däremot inte ansökt om skuldsanering, så är min främsta rekommendation att du gör det. Då jag inte vet alla detaljer är det svårt för mig att bedöma hur stor chans du har att få en skuldsanering godkänd, men det är alltid värt ett försök. Om du ändå bestämmer dig för att flytta utomlands, tänk på att det fortfarande finns en väldigt stor risk för att borgenärerna kommer vilja få sina skulder indrivna. Det finns goda möjligheter för dem att söka upp dig trots att du befinner dig utomlands, och tänk på att det dessutom kan vara brottsligt att fly undan sina skulder.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Önskar en fortsatt trevlig helg.

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare