FrågaÖVRIGTPUL/GDPR31/12/2018

Flyga drönare - över annans mark

Får man kämpa på drönen som flyger över sin tomt om man känner sig hotat? T.ex. under 15 meters höjd, eller om drönen följer dig om du åker rund om huset, eller man tror de filemer i dinn vardagsrum, eller flyger backom huset så man kunne misstänka om förbereding till inbrott, m.m.

Får man använda ett nät eller, slågträ, grus, sten eller luftpistol för att tvunga landa och identificera. Får man tå ut minneskartan och rensa denna på sitt eget dator? Skulle man eftersöka wem ägs den drönen, behallas den kvar till att lâmnas i till Polisen, speciellt om nån knack på din dörr och vill har sin drönen som har ingen märkt sin drön enligt reglerna (så greje är faktiskt oidentificerbart).

Man skulle val kunne skydda sig från att blir filmats eller fotograferats utanför någon har en möjlighet att lada upp material upp på nätet. Man är ju inte på allmanvägen. Det är sin hemma, sit egen tomt. Din tomt är j

val juridiskt lika starkt skyddad som insidan av ditt hem. Allemansrätten ger inte rätt att vistas på tomtyta som ligger nära din bostad. Detta måste val också gäller för en bestämmd avstand i höjden, eller hur?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig Lawline med din fråga!

När det gäller drönare så kommer det en lag som kommer börja gälla från 1 februari 2019. Här är två länkar till två hemsidor som har en massa bra information om den nya lagen och om drönare, dessa är väldigt lättförståeliga!

transportstyrelsen om drönare

swedron - företag som behandlar frågor om drönare

Här är även en länk till lagstiftningen:

transportstyrelsen - pdf lagstiftning

När det gäller att flyga över annans tomt så finns det inga regler från transportstyrelsen som säger att man inte får göra det. Det som krävs är att regler om säkerhet uppfylls, exempelvis att drönaren inte är i fara för andra. Det kan dock finnas i lokala avgränsningar eller bestämmelser från myndigheter där du bor hur man får använda drönare.

Den nya lagen gör det tydligt att alla drönare ska ha märkning med kontaktuppgifter till den som äger drönaren.

Drönaren får heller inte ta kränkande foton och flygning ska ske så att inte djur eller människor störs. Den som flyger drönaren ska även vara inom räckhåll, alltså föraren ska kunna se drönaren under flygningen. Drönare som fotar dig omfattas av personuppgiftslagen (dataskyddsförordningen) som är till för att skydda din personliga integritet. Därmed får man inte ta foton som kränker din personliga integritet, Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning.

Eftersom denna drönare besvärar dig, så ska du kontakta polisen eller transportstyrelsen. Du har tyvärr inte rätt att skjuta ner den eller använda nät eller så. Detta är ett ärende för polisen. Jag beklagar verkligen att du störs av den person som använder en drönare på din tomt. Det kan vara straffbart om en person som använder en drönare på fel sätt.

Jag hoppas mitt svar hjälpt dig, mitt tips är att du ska gå till polisen!

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare