Flygbolag har betalat ut ersättning för försenat flyg till fel person. Vad ska jag göra?

Hej

Jag blev försenad på ett Lufthansa flyg och berättigat till 600 € i ersättning

Lufthansa bekräftade detta och satte in pengarna på ett konto, FEL konto inte mitt

Jag vet detta för jag har ett Referensnummer på transaktionen och informationen om kontonummret, Inte mitt från banken

Personen som fått mina pengar är medveten om att de inte är hennes (bekräftat i mail) MEN vägrar att föra över till mitt konto. Hon väntar också pengar från Lufthansa.

Min uppfattning är att hon begår bebrägeri, hon vet att det är mina pengar men har dessa som gisslan tills hennes kommer. Det är inte acceptabelt

Jag vill polisanmäla detta , är detta väg framåt

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar olika rättsliga frågor om så kallade misstagsbetalningar. Jag kommer nedan att redogöra för hur denna fråga skulle lösas enligt svensk rätt. Lufthansa är ett internationellt flygbolag och det innebär att det av villkoren kan framgå att tvister ska prövas av en domstol i ett visst land som inte är Sverige. Även om så är fallet bör du dock ha möjlighet att få tvisten prövad i svensk domstol.

Ditt fall kan beskrivas juridiskt på så sätt att Lufthansa har en skuld till dig. Denna har de försökt att betala men de har av eget misstag betalat till fel person. Jag förstår det som att detta inte är ditt fel, utan att det är Lufthansa som helt enkelt råkat sätta in pengarna på fel bankkonto. Detta innebär att de fortfarande står i skuld till dig. De har helt enkelt fortfarande inte betalat av skulden. På juridiskt språkbruk kallas man att de inte har betalat med befriande verkan.

Detta följer helt enkelt av att Lufthansa inte har betalat av skulden till dig. Eftersom du inte har ett anspråk på just de pengarna som kvinnan i fråga mottagit i stället för dig, finns det inget rättsligt du kan göra för att kräva pengarna från henne.

Det du bör göra är således att kontakta Lufthansa och kräva att de utbetalar ersättningen till dig, med hänvisning till att de ännu inte gjort det.

Om de vägrar kan du behöva stämma dem i domstol. Det borde dock verkligen inte behöva gå så långt, eftersom det är tydligt att du har rätt till ersättningen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Tveka inte att fråga igen eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare