FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/10/2021

Flytta in hos pojkvän utan vårdnadshavares samtycke?

Hej , Jag är en 16 årig tjej och är ihop med en vuxen kille min mamma som är min enda vårdnadshavare vet om det och har ingen problem med det. Min fråga är få jag flytta hos honom till han då han bor på ett annat ort ?

Behövs det något samtycke från min mamma i så fall ? Kan jag flytta utan hennes samtycke? Eller något juridik som man ska tänka på ? Eller jag får inte flytta ?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är tekniskt sett möjligt att flytta hemifrån som 16 åring men det finns vissa saker du bör tänka på.

För det första så kan du inte ingå avtal utan din mammas samtycke (FB 9:1). Det finns dock undantag för sådana avtal som krävs för "daglig hushållning" så länge du har eget hushåll vilket du skulle anses ha om du flyttar hemifrån. Notera dock att det är många avtal som faller utanför detta undantag och som du alltså inte kan ingå utan samtycke.

Din mamma har en underhållsskyldighet vilket innebär att hon ska se till att du har vad du behöver upp till vad som är skäligt (FB 7:1). De har ingen skyldighet att hjälpa dig betala hyra eller matkostnader om du flyttar hemifrån.

Nu när du har fyllt 16 får du själv bestämma över de pengar som du tjänat själv och vad du köpt för de pengarna - men inte någon annan egendom (FB 9:3). Detta betyder att din mamma kan hindra dig från att ta med dig sådant du fått i gåva (t.ex dator, kläder, möbler).

Jag hoppas detta svarar på din fråga och önskar dig lycka till! Du är alltid varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare