Flytta inom staden utan pappans medgivande?

Hej

Jag och mitt ex har delad vårdnad över två barn

Dem är folkbokförda hos sin far

Nu är det så att jag vill flytta till större lägenhet inom staden, vilket inte kommer påverka barnens liv alls , alltså dem kommer gå i samma skola och förskola och ha samma aktiviteter samt samma umgänge med sin pappa

Måste jag ha pappas medgivande för denna flytt ?

Barnes pappa och jag har inte den bästa relationen och han skulle inte tveka att försöka förstöra för mig

Det ja undrar nu är om ja gör något fel i att flytta även om det bästa vore att vi var översens

Tycker att det är helt galet om en människa ska ha så mkt makt att jag inte kan göra det jag vill om det är en förbättring för barnen

Med vänlig hälsning, En mamma

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar om du behöver ett medgivande från barnens pappa för att kunna flytta till en större lägenhet inom staden. Här under går jag igenom vad som gäller när det kommer till att fatta beslut som rör barnen när föräldrarna har gemensam vårdnad. Regeln finns i föräldrabalken (FB). Därefter går jag igenom vad regeln betyder för dig i just din situation.

Gemensam bestämmanderätt

Om föräldrarna har gemensam vårdnad har de gemensam bestämmanderätt när det kommer till viktigare frågor som rör barnen. Det betyder att föräldrarna var för sig kan fatta mer vardagliga beslut, men att de måste komma överens i viktigare frågor. Exempel på viktigare frågor är om barnen ska flytta till en annan ort eller byta till en annan förskola/skola. (6:13 FB).

Din situation

Såsom du beskrivit din flytt kan jag inte se att du skulle behöva pappans medgivande. Eftersom barnen flyttar inom samma ort och kommer kunna gå kvar i samma skola och förskola uppfattar jag det som att det är ett beslut som du kan fatta själv. Däremot kan det tyvärr vara så att barnens pappa ändå försöker använda det emot dig och göra en tvist av det hela. Skulle det nu bli en tvist kan jag däremot inte se hur flytten skulle kunna användas emot dig rättsligt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare