FrågaEKONOMIÖvrigt17/04/2017

Flytta pengar från IPS till ISK

Hej

Kan jag flytta mina pengar från mitt pensions sparkonto till ett investeringskonto? Det är inte min tjänstepension utan eget sparande.

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline.

Ursäkta för ett sent svar. Vi gör vårt bästa för att besvara så många som möjligt och ibland tar det lite extra tid. Jag ska nu försöka hjälpa dig med din fråga. Som jag förstår har du investerat i ett privat pensionssparande (IPS) som du nu vill flytta till ett investeringssparkonto (ISK).

Som du kanske vet är pengar på ett IPS konto som huvudregel låsta tills du når en ålder om 55 år. Det finns nu vissa undantag till denna regel som omfattar både med och utan dispens från skatteverket. Det intressanta i ditt fall eftersom du vill sätta in dem på ett ISK och inte förbruka dem är möjligheten att flytta pengarna utan dispens. Detta medges ifall det "tekniska återköpsvärdet för pensionsförsäkringen, eller kontobehållningen för pensionssparkontot, är lägre än ett prisbasbelopp (44 800 kronor för år 2017)" eller ifall din försäkringsföretaget/banken godkänner det. Detta innebär att ifall värdet på ditt IPS är lägre än 44 800 kr är det inga problem att flytta dina pengar till ett ISK. Kom bara ihåg dock att du kommer att beskattas för en eventuell vinst.

Det du behöver göra är att ringa din bank/försäkringsföretag och fråga dem ifall det är okej att "återköpa" aktierna på ditt IPS. Ifall värdet är högre än 44 800kr så är det upp till banken men ifall det understiger 44 800 har du en rätt att få flytta dem.

Ifall inget av detta fungerar så kan du läsa mer här angående dispens som skatteverket meddelar.

Viktigt att komma ihåg är att vinsten kommer att beskattas vid ett eventuellt "återköp".

Jag ber igen ursäkt för den långa väntetiden och ifall du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att mejla oss på info@lawline.se eller kommentera nedan.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare