FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/09/2019

Född i USA, var får man automatiskt medborgarskap?

Svensk mamma och guyansk pappa, barnet föds i U.S.A. år 1965. Automatisk svensk eller amerikan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

EnligtImmigration and Nationality Act Section 301erhåller en person född i USA amerikanskt medborgarskap automatiskt först. För att i en sådan situation få svenskt medborgarskap måste den svenska föräldern registrera barnet hos svenska myndigheter för att tillgodose det svenska medborgarskapet.

Den senaste lagen om svenskt medborgarskap kom år 2001 och enligt den förloras det svenska medborgarskapet om man inte gjort det gällande innan man fyllt 22 år, aldrig haft hemvist i landet eller har varit i Sverige på ett sätt som tyder på samhörighet med landet, enligt 14 § lagen om svenskt medborgarskap. Det går dock att ansöka om att återfå det svenska medborgarskapet, se denna länk. Det finns heller inga hinder för en person att erhålla dubbla medborgarskap enligt svensk rätt idag.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare