FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/08/2020

Folkbokföring för barn över 16 år

Hej

jag är sedan 2 år skild från barnens mamma och den yngsta är 17 år (sonen är 20 år) och båda har sedan skilsmässan bott och varit skriven på min nya adress. I samband med denna flytt samtyckte barnens mamma till att båda barnen var skriva hos mig. Nu har jag köpt en ny bostad (i samma stad) och bett barnen mamma att samtycka även denna gång (för dotterns del). Men se det går hon inte med på - jag har försökt komma i kontakt med henne och dottern har även bett mamman att gå med på samtycket, detta då dottern bor hos mig ca 90 % av tiden. Hur skall man hantera detta?

Med vänliga hälsningar

Peo

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag utgår ifrån att både du och barnens mamma står som vårdnadshavare för dottern. Ni har därför gemensamt rätt att bestämma i frågor som rör henne, men ska också i takt med hennes stigande ålder ta större hänsyn till vad hon själv vill (se 6 kap 11 § och 13 § Föräldrabalken).

Flyttanmälan när man är över 16 år

Enligt 30 § folkbokföringslagen ska båda föräldrarna skriftligen anmäla barnets flytt. Men om barnet, som det verkar vara i ert fall, är över 16 år kan hon själv anmäla flytten. Detta kan hon göra utan förälders underskrift. Om din dotter har bestämt sig för att hon vill bo hos dig verkar detta vara den absolut enklaste lösningen, eftersom hennes mamma då inte behöver lämna sitt godkännande.

Om du anmäler flytten utan mammans samtycke

Om du istället anmäler flytten så krävs fortfarande mammans samtycke. Om mamman inte godkänner detta så kommer Skatteverket starta en utredning om var dottern spenderar mestadels av sin tid, så kallad dygnsvila. Om hon är hos dig 90% av tiden kommer Skatteverket med största sannolikhet bestämma att hon ska vara folkbokförd hos dig. Detta verkar dock som ett sämre alternativ än att hon helt enkelt gör en egen anmälan (se ovan).

Vidare läsning

Jag skulle även råda dig till att läsa om vad Skatteverket skriver i frågan. Här kan du läsa om hur man anmäler flytt för barn, hitta de blanketter som behövs, osv. Här kan du läsa vidare om folkbokföring för barn. Det går även bra att ringa Skatteverket och prata med en handläggare där!

Jag hoppas att detta var svar på din fråga och att flytten går bra för er! Du är välkommen att kontakta oss igen om det är något mer du funderar över.

Med vänliga hälsningar

Paulina AsplundRådgivare