För hur lång tid tillbaka kan man anmäla till justitiekanslern?

Hej! Jag undrar hur långt tillbaka man kan anmäla ett ärende till JK? I detta fallet är det nog närmare 10 år tillbaka, där jag hade en husrannsakan där de tog precis allting jag kunde lagra något på, datorer, mobil (som jag använde i jobbet) med mera. Var utan sakerna i nästan ett år, för att sedan få ett brev att förundersökning är nedlagd, och jag kunde sedan hämta ut sakerna på stationen.

Är det någon vits? Jag fick ju köpa ny telefon, dator osv. i och med att detta hände, så det har ju varit en ekonomisk förlust för mig, för något jag varit oskyldig till.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

JK är i princip fri att avgöra vad som ska tas upp till prövning på eget bevåg och ett ärende inskickat till JK kan inte få materiell anhängighet. Ett klagomål ska prövas bara om frågans beskaffenhet ger justitiekanslern anledning att ta upp saken till prövning.

Rent formellt finns det inte någon bortre tidsgräns vad gäller JK-anmälningar. Justitiekanslern prövar dock generellt inte frågor som sträcker sig längre tillbaka i tiden än två år.

I ditt fall är det således inte troligt att justitiekanslern kommer att ta upp ditt fall till prövning. Du kan rikta skadeståndsanspråk mot polisen visserligen, men tidsfristen för skadeståndsanspråk är 10 år från den dag skadan skedde.

Med vänliga hälsningar.

Martin CarlehedenRådgivare