För varmt i en hyreslägenhet

Hej!

Jag har haft ca 27-31 grader i min hyreslägenhet i ca 2 veckors tid och jag vet att det kommer bli värre (hade över 35 grader när jag flyttade hit i augusti förra året).

Både min och min dotters sömn blir väldigt påverkade av detta, Jag sover endast 4 timmar per natt och vårt ena marsvin håller på att dö för hon klarar inte värmen.

Det är ofta varmare i min lägenhet än vad det är ute och bovärden säger "det får man räkna med, jag har det varmt i mitt hus med" och säger att det inte är så varmt för dom har termostater i alla lägenheter. Jag har 2 termometrar i olika rum som visar ungefär samma temperatur (diff va 0-1 grader).

Vad har jag rätt till? vi kan snart inte bo i lägenheten längre för att det är så varmt. Vi svettas av att bara sitta inne på kvällarna. kan tillägga att jag har 3 stora golvfläktar igång nästan dygnet runt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt folkhälsomyndighetens allmänna råd gäller att temperaturen inte bör överstiga 26 grader under sommaren. Under vissa kortare perioder vid exempelvis tillfällig värmebölja får man acceptera temperaturer upp till 28 grader.

I ditt fall verkar det som att du har det varmare än vad folkhälsomyndigheten rekommenderar. Det första jag rekommenderar dig att göra är att kontakta hyresvärden och se vad de kan göra. Vill de inte hjälpa till kan du kontakta miljö och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun för hjälp. Det är en tillsynsansvarig myndighet som kontrollerar inomhusmiljön i bostäder. De uppmanar värden att undersöka och åtgärda vid behov.

Det kan möjligen finnas viss möjlighet till hyresreduktion för den perioden då du inte har kunnat nyttja din lägenhet till fullo på grund av värmen, 12 kap. 11 § Jordabalken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,
Ebba FriskRådgivare