FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/06/2021

Boendeförälder som hindrar barnet att träffa umgängesföräldern

Hej min ex-fru har bestämt att jag inte längre får träffa min dotter som nu snart är tre år.

Hon meddelade mig detta igenom ett sms den 30/4 där hon skrev att hon befarade att jag var alkoholist och drog beroende, hon fortsatte med att skriva att jag inte skulle kontakta henne utan jag skulle ringa hennes kontakt på familjerätten.

Jag tog då först kontakt med beroendeenheten i min hemstad där jag fick hjälp med provtagning för droger och alkohol, dessa prover visar båda negativt.

Jag ringer även till familjerätten och framför det min ex-fru har skrivit, jag meddelar även att jag påbörjat provtagning för att ha bevis så att jag får träffa min dotter, jag frågar om jag ska skicka provsvaren till dem men de säger att de inte behöver se dem utan att jag ska skicka det direkt till mitt ex. Jag har upprepade gånger försökt att komma i kontakt med mitt ex utan framgång, och det svar jag får efter två veckor från familjerätten är att mitt ex inte förstår vad provtagnings anteckningarna betyder. Jag har fortsatt att gå på provtagning bara för att ha bevis för att möta hennes anklagelser med.

Nu har jag lyckats få ett möte med familjerätten och mitt ex, det är satt till den 14/6 jag har fortfarande inte fått träffa min dotter och mitt ex ignorera mina samtal och sms.

Vi har delad vårdnad mitt ex är boende förälder och jag är umgänges förälder

Jag undrar så klart vad jag ska göra för att få träffa min dotter.

Vad har mitt ex för rättslig rätt I hennes förfarande.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att ni har ett reglerat umgänge i dom eller avtal, ditt ex måste därför låta dig träffa din dotter under umgängestillfällena. Ett undantag är om hon vet att din dotter kan fara illa och att det därför inte vore förenligt med din dotters bästa att låta er träffas.

Du skriver att du har varit och tagit prover som visar att du inte missbrukar och att du även skickat proverna till ditt ex. Låter ditt ex fortfarande inte dig träffa din dotter under dina umgängestillfällen kan hon göra sig skyldig till umgängessabotage. Vill inte ditt ex samarbeta och samtala via familjerätten kan du begära verkställighet av umgänget.

Vill du begära verkställighet av en dom eller beslut som reglerar umgänget görs en ansökan hos tingsrätten i den ort där din dotter har sin hemvist (21 kap. 1 a § föräldrabalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare