FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/12/2020

Förälder som saboterar kontakt mellan den andra föräldern och barnet

Hej . Har tre barn tillsammans med min ex sambo . Gemensam vårdnad och växelboende mesta tiden under de 3 år som gått nu sedan separationen. Medföräldern ( pappan ) har involverat barnen i våra vuxendiskussioner/ konflikter , visat sms , skrivit nedvärderande om mig och om min övriga familj till barnen. Lagt ut på sociala medier . Samarbetssamtalen vi gick på delades med barnen . Nu känner barnen att jag ljugit , svikit , undanhållit information mm och de vill knappt vistas här på mammavecka. Vi vh har stora samarbetssvårigheter och jag har begärt ett medlingssamtal mellan oss föräldrar och familjerätten . Han vägrar att medverka . Vad ska jag göra ? Tingsrätten känns inte rätt utväg då den fällande domen kan göra att jag förlorar barnen juridiskt samt eller i förtroende/ hjälp

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det anses förenligt med barnets bästa att ha en nära och god kontakt med båda sina föräldrar (6 kap. 2 a § 2 st. föräldrabalken). Detta betyder att båda barnets föräldrar ska uppmuntra en kontakt med den andra föräldern och inte på något sätt försöka sabotera relationen mellan barnet och den andra föräldern genom att exempelvis baktala varandra. En förälder som försöker sabotera eller på andra sätt inte försöker bidra till en kontakt mellan barnet och den andra föräldern kan anses olämplig som vårdnadshavare.

I ditt fall tycker jag det är ett typiskt exempel på hur barnets andra förälder försöker sabotera kontakten mellan dig och barnen, skulle du försöka få till en ändring i vårdnaden pekar just den här frågan på att din ex-sambo inte är en lämplig vårdnadshavare. Det låter även som att ni har besvärliga samarbetssvårigheter, även detta är en aspekt som kan tyda på att vårdnaden i vissa fall inte bör vara gemensam.

Kan ni inte lösa problemet genom samarbetssamtal via familjerätten måste du via domstol försöka få vårdnadsfrågan ändrad.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare