Förälders skadeståndsansvar om barn vållar skada

Hejsan!

Vi satt och diskuterade vad som händer om våra barn har sönder någonting i en affär. Blir vi betalningsskyldiga eller hur fungerar det.

ex. För ett tag sedan var jag ute och handlade tillsammans med mina två barn Julia (14 år) och Linus (3 år). När vi kom in i en butik försvann båda barnen och det visade sig senare att Julia hade rivit ner en kamera som vid fallet i golvet gick sönder. Linus hade kastat en handkontroll i väggen så att den förstördes. Butiken vill nu ha ersättning av mig för såväl kamera som kontroll. Måste jag betala för dem? I så fall, varför?

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga.

I skadeståndslagens tredje kapitel finns regler om skadeståndsansvar för andra personers vållande. Av 5 § följer att en förälder som har vårdnaden om ett barn ska ersätta personskada och sakskada som barnet vållar genom brott. Detta betyder att om dina barn till exempel förstör annans egendom, vilket är brottsligt som skadegörelse, så är det du som vårdnadshavare som är skyldig att ersätta de förstörda sakerna. Även om skadan inte uppstod genom en brottslig handling (för skadegörelse krävs det att egendomen förstörs med uppsåt) så kan en förälder bli skadeståndsskyldig på grund av bristande tillsyn över barnet.

Lawline RådgivareRådgivare