Förälders skadeståndsansvar vid skadegörelse

Hej!

Min son på 10 år ristade in ett ord i ett glas under skoltid. Vem är det som ska betala? Rektorn säger att jag som förälder kommer att få betala 10000kr eller mer för att byta ut rutan. Pengar jag inte har. Hur går man tillväga? Mvh Jenny

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Den 1 september 2010 införde lagstiftaren en ny bestämmelse i skadeståndslagen (3:5), jag antar att det är denna regel som rektorn hänvisar till (ifall rektorn hävdar något annat kan du återkomma så försöker vi luska ut mer).

3:5 skadeståndslagen innebär att föräldrar som är vårdnadshavare till barn som begått brott har ett principalansvar. Med detta menar man att föräldrarna har ett skadeståndsansvar fastän det inte förekommit någon vårdslöshet från deras sida (s.k. strikt ansvar). Föräldrars skadeståndsskyldigheten är dock begränsad till högst en femtedel av prisbasbeloppet för en skadehändelse (prisbasbeloppet idag är 44 500kr vilket innebär att du högst kan krävas på 8 900kr). Denna skadeståndsskydlighet blir gemensam för båda föräldrarna ifall barnet har två föräldrar som är vårdnadshavare.

Ett barn kan inte dömas för ett brott om barnet är under 15 år. Detta skadeståndsansvar som föräldern får är dock inte beroende av barnets ålder utan kan aktualiseras ändå. Vad som krävs dock är att skolan i ert fall väcker en talan mot dig (alternativt den andra vårdnadshavaren om ni är två).

Det krävs även att det räknas som ett brott vad ditt barn har gjort. I detta fall skulle jag tro att de skulle hävda skadegörelse vilket kräver att din son förstört egendomen med uppsåt (med vilja).

Vad gäller skadeståndsbeloppet råder jag dig att kolla din hemförsäkring och ifall du kan få hjälp med en eventuell betalning genom den (läs era villkor).

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare