Föräldrarnas rätt vid LVU

Min dotter har haft lvu 1 år nu hon är nu 15 år bor i familjehem hon har en 29 årig pojkvän som jag inte tycker e ok ! socialen i (XX) och familjehemmet tillåter detta , va kan jag göra för att upphäva lvu , hennes diagnos är autistiskt liknade tillstånd.

Mvh orolig mamma

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett barn blir omhändertaget med stöd av lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) är det socialtjänsten som har det övergripande ansvaret för att barnet får den vård och omsorg som barnet behöver. Det är familjehemsföräldrarna som svarar för den dagliga omsorgen. Vilket innebär att de har ansvar för ditt barn när det gäller kläder, mat, läxläsning och övriga frågor som rör det dagliga livet. Dock är du fortfarande vårdnadshavare för ditt barn. Du har rätt att när som helst under vårdtiden hos socialtjänsten begära att vården ska upphöra och att barnet ska flytta tillbaka hem. Ett barn som fyllt 15 år kan också själv begära vårdens upphörande.

När en vårdnadshavare begär att LVU-omhändertagandet ska upphöra är socialnämnden och socialtjänsten skyldiga att omedelbart starta en utredning för att se om det fortfarandet finns behov av vård eller om den ska upphöra enligt 11 kap. 1 § socialtjänstlagen (SoL). Sedan ska begäran antingen godkännas eller avslås i ett beslut. En utredning som inleds av denna orsak är det som brukar kallas för en hemtagningsutredning. Vid en utredning som gäller ett barns behov av skydd eller stöd är också bestämmelserna i 11 kap. 2 § SoL tillämpliga. Det innebär bland annat att utredningen ska bedrivas skyndsamt och i normalfallet vara slutförd senast inom fyra månader enligt 11 kap. 2 § 2 st SoL. Om socialnämnden beslutat om fortsatt vård med stöd av lagen, så kan ett sådant beslut överklagas till förvaltningsrätten enligt 41 § LVU, och då kan du yrka på att vården ska upphöra.

Emellertid är ovanstående tillvägagångssätt ganska omvälvande och innan du väljer att gå till väga på det sätta kan jag rekommendera dig att du i första hand pratar med ditt barns socialsekreterare och uttrycker din åsikt och oro. Om du inte får tag i socialsekreteraren kan du fråga efter dennes chef. Du har även möjlighet att vända dig till IVO med dina synpunkter. Myndigheten har en så kallad tillsyn över socialtjänsten, vilket betyder att den ska kontrollera att brister och dåliga förhållanden rättas till. Dock kan inte IVO ändra ett beslut som fattats av en socialnämnd eller domstol.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare