FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/10/2020

Föräldrars beslutanderätt vad gäller skolval

Hej Lawline,

Jag och min dotters mamma är separerade. Dottern är uppvuxen och har gått förskola centralt i staden som vi bor i. Vi har delad vårdnad och hon bor växelvis varannan vecka (50%) Nästa år börjar hon förskoleklass och det är dags att söka skola. Både jag och dotterns mamma har under förskoletiden bott nära förskola centralt i staden. Nu ska dem (min före detta med familj) flytta en bit utanför staden och mamman vill att dottern ska gå i skola där. Dottern är folkbokförd hos mig. Vad gäller om vi inte är överens? Har folkbokföringen någon inverkan på var dottern kommer att få gå i skola om vi ej är överens?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vårdnadshavarnas beslutanderätt regleras i 6:11 Föräldrabalken (FB). Bestämmelsen stadgar att vårdnadshavare både har en rätt och en skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Däremot har det införts en erinran i andra meningen om att vårdnadshavare ska ta allt större hänsyn till barnens synpunkter och önskemål i takt med deras stigande ålder och utveckling. Bestämmelsen i 6:11 FB utgör en förutsättning för att föräldrarnas ansvar gentemot barnen i enlighet med 6:1-2 FB, ska kunna uppfyllas.

Om barnet står under vårdnaden av två vårdnadshavare ska vad som sägs i 6:11 FB gälla de tillsammans, 6:13 st. 1 FB. Möjligheten för din dotters mamma att ensamt fatta beslut, är ifall du till följd av sjukdom eller annan orsak är förhindrad att fatta beslut som rör vårdnaden och som inte utan olägenhet kan uppskjutas. Här rör det sig om beslut av enklare karaktär såsom val av kläder. I ditt fall föreligger ingen sådan omständighet varför båda ert samtycke krävs.

Detta till trots finns det ännu ett undantag om att din dotters mamma inte ensamt får besluta om sådant av ingripande betydelse för barnets framtid, såvida inte barnets bästa uppenbarligen kräver det, 6:13 st. 2 FB.

Det måste alltså föras en diskussion kring ifall val av skola utgör en sådan ingripande betydelse för barnens framtid som kräver bådas samtycke. Med andra ord måste man se till beslutets karaktär. Enligt lagkommentarerna till 6:13 FB är skolval ett sådant beslut av ingripande betydelse som måste tas av vårdnadshavarna tillsammans. Folkbokföringen torde således sakna betydelse. Jag presumerar även här att din dotter är väldigt ung, men det ska inte glömmas att hänsyn även ska tas till hennes synpunkter och önskemål i takt med hennes stigande ålder och utveckling.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare