FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll05/09/2020

Föräldrars försörjningsplikt.

Hej jag har en dotter 20år bor hos mig har sökt försörjningsstöd de skulle hjälpa med hyra om hon hittar bostad hon söker jobb men får inga och hemma betalar hon inget gör inga sysslor heller eftersom hon övernattar hos vänner . Vi tjatar om att hon ska ta tag i bostadssökningar o flytta men det händer inget. Jag är nära på kasta ut henne. Är det fel?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du har en dotter på 20 år som bor hos dig och varken studerar eller arbetar och du undrar om du juridiskt har något ansvar över henne.

Det finns en grundprincip som säger att alla föräldrar är skyldiga att försörja sina barn oavsett om barnet bor hemma eller ej (7 kap. 1 § 1 st FB). Detta gäller fram tills att barnet fyller 18 år eller senast till att barnet fyller 21 år om barnet fortfarande går i skolan (7 kap. 1 § 2 st FB). Med skolgång avses då grundskolan, gymnasiet eller annan jämförlig grundutbildning. I ditt fall då din dotter är 20 år och inte går i skolan har du som förälder inte längre någon försörjningsplikt. Detta innebär alltså att du juridiskt inte längre har något ansvar över din dotter.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare