Föräldrars skadeståndsansvar för barns vållande på fritids?

Min son gjorde sönder en fönsterruta på fritids, är jag/vi betalningsskyldiga när jag betalar för tillsyn och min 8 åriga son gör sönder nåt under nån annans tillsyn?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du om du som förälder är skadeståndsskyldig för den skada som ditt barn har orsakat under tiden han var på fritids?

Reglering av skadeståndsansvar

Huvudregeln enligt 2 kap. 1§ skadeståndslag är att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar person- eller sakskada ska ersätta denna. Rena olyckshändelser där den berörda personen varken handlat med uppsåt eller av vårdlöshet kan man alltså inte bli skadeståndsskyldig för.

Föräldrars ansvar för barns skadeståndsskyldighet

3 kap. 5§ skadeståndslagen reglerar föräldrars ansvar för barnets skadeståndsskyldighet vid brott. Barn är man i juridisk mening upp till 18 års ålder. Detta innebär att den förälder som är vårdnadshavare blir skyldig att ersätta den skada som barnet vållar. Brottet är skadegörelse enligt 12 kap. 1§ brottsbalken. Skadeståndsansvaret följer också av den garantställning som en förälder har i förhållande till sitt barn. En förälder har både en skydds- och övervakningstillsyn över barnet.

Fritids ansvar för barns skadeståndsskyldighet

En fritidsledare har emellertid också en övervakningstillsyn över ett barn. När en förälder således överlämnar ett barn på fritids övergår således övervakningsskyldigheten på fritidsledarna.

Enligt 3 kap. 1§ skadeståndslagen är det arbetsgivaren som normalt ska ersätta skada som arbetstagaren genom uppsåt eller vårdslöshet begår i tjänsten.

Bedömning i det aktuella fallet

Sammanfattningsvis, har fritidsledaren varit vårdslös i sin tillsyn över barnet, vilket lett till skadan på fönstret, är det arbetsgivaren (kommunen) som ska stå för ersättning av denna skada. Således är du som förälder inte ersättningsskyldig för den skada din son orsakat under vistelsen på fritids. Har fritids däremot inte brustit i tillsynen över barnet så är det barnet som blir skyldig att ersätta skadan, och i förlängningen blir det du som förälder.

Hoppas svaret var till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare