FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/02/2020

Föravtal vid äktenskapsskillnad

Kan man vid en pågående skilsmässa skriva ett avtal om att den ena parten avsäger sig ev vinst vid en husförsäljning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det går bra! Det råder avtalsfrihet angående det mesta och det du frågar om regleras i äktenskapsbalken (ÄktB) 9 kap. 13 § och kallas föravtal. Om parterna vill se till att någon får en särskild egendom på sin lott vid bodelningen eller önskar separera under betänketiden som i vissa fall är ett måste så går det bra att skriva ett föravtal. Det finns formkrav som innebär att handlingen ska vara skriftlig och undertecknas av båda parter.

Det är viktigt att komma ihåg att ett föravtal enbart är just det. I övrigt gäller reglerna för bodelning. Äganderätten som bestämts i föravtalet träder i kraft i och med bodelningen.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare