Förbättringsutgifter vid försäljning av andel av bostadsrätt

Hej!

Min sambo ska sälja 50% av sin bostadsrätt till mig och hon kommer göra en vinst på 77500kr på den försäljningen. Hon har dock gjort förbättringsarbete i lägenheten till en kostnad av ungefär 70000 kr sedan hon köpte den och min fråga är om hon får räkna av hela den summan på vinsten, även fast förbättringsarbetet är gjort på hela lägenheten och försäljningen avser halva lägenheten? Eller får hon bara räkna med förbättringsarbete på 35000 kr?

Lawline svarar

Hej, och jag ber om ursäkt för det sena svaret!

Om vi antar att förbättringsarbetet är värt 70000 kr, är det mycket riktigt så att din sambo får dra av 35000 kr om hon säljer 50 % av bostadsrätten; när man säljer kvotdelar av bostadsrätter delar man också upp kostnaderna enligt samma kvot (50 % av förbättringsutgifterna anses hänföra sig till 50 % av bostadsrätten). Resten av förbättringsutgifterna får naturligtvis dras av vid nästa eventuella försäljning, så länge de ligger inom tidsgränsen. De förbättringsutgifter som får räknas med är de som skett under försäljningsåret eller något av de fem föregående åren.
Hoppas att svaret var till hjälp trots förseningen!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare