FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet21/05/2018

Förbehåll om besittningsrätt till fastighet

Besittningsrätt till fritidhus som jag gett barnen i gåva?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att din fråga rör hur du på bästa sätt skriver in en besittningsrätt till en fastighet som du vill ge bort i form av gåva.

För att ge bort en fastighet i form av gåva ställer jordabalken (JB) upp formkrav för hur detta ska gå till. Enligt 4 kap 29 § JB gäller samma formkrav för fastighetsköp som vid gåvoöverlåtelse av en sådan. Gåvobrevet ska därmed innehålla uppgifter om vilken fastighet det rör sig om, vilka parter som är involverade samt en förklaring om att den aktuella delen av fastigheten överlåts till gåvomottagaren, se JB 4 kap 1 §.

För att sedan gå vidare till besittningsrätten så krävs det att en fastighetsägaren i gåvohandlingen förbehåller dig om en besittningsrätt till fastigheten. Resultatet av detta blir då att gåvotagarna blir lagfarna ägare till fastigheten efter att de ansökt om detta hos lantmäteriet. Förbehållet om besittning får sin funktion i att fastigheten fortfarande står till gåvogivarens förfogande.

Det du därmed måste göra är att se till att gåvan uppfyller jordabalkens formkrav för att denna ska få sakrättsligt giltig effekt. Vad du sedan behöver göra beträffande din besittningsrätt är att ange ett förbehåll om denna i gåvohandlingen. Trots att äganderätten till fastigheten då övergår förbehållen besittningsrätt till denna.

Hoppas att du fick svar på din fråga!
Lawline RådgivareRådgivare