Förbud mot dubbelbeskattning i Sverige av pension utbetald från Italien, samt rätt till överföring av pension mellan två EU-länder.

Hej jag är en 60-årig italienare och bor i Sverige i ca 7 år. Och här skulle jag stanna fram till slutet av mina dagar. Jag har dubbelt medborgarskap. Min fråga är: om jag "ta bort" från italienska medborgarskap, och blir bara en "svensk gubbe", kan jag få min italienska pension här i Sverige? Ska det beskattas i Italien och Sverige, eller bara i Sverige? Tack för det vänliga svaret och jag är ledsen för min dåligt svenska sprak, men det är ganska svårt att lära nya spel till en gammal hund. Mvh. Riccardo.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Allmänt om överföra pension från Italien till Sverige

Det finns ingen regel i svensk lag som förbjuder överföring av utbetalning av pension från ett EU-land till ett annat EU-land. Det är alltså tillåtet att överföra pensionspengar från bankkonto i Italien till ett svenskt bankkonto. Det kan däremot finnas lokala lagar i Italien som kan innebär en begränsning av detta.

Skatt

Eftersom du vistats i Sverige i mer än 6 månader och även blivit medborgare så är du obegränsat skattskyldig för inkomster från hela världen. Det finns däremot ett skatteavtal mellan Sverige och Italien som du kan läsa på engelska här och på italienska här. Detta internationella skatteavtal hindrar dubbelbeskattning, alltså att din pension skattas i både Italien och Sverige (se artikel 18 och 19, vedi l'articolo 18 e 19). Du ska för pensionsinkomster endast betala skatt i enbart antingen Sverige eller Italien. Du behöver alltså inte ansöka om befrielse för (ta bort) ditt medborgarskap i Italien för att undvika dubbelbeskattning av din pension.

Sänkning av pensionsbelopp

Din pensionsbelopp som du ska få utbetalat i Italien kan sänkas om du också får pension i Sverige. Din svenska pension kan på samma sätt ändras om du får pension från Italien. Det bästa vore att kontakta en jurist i Italien som kan hjälpa dig att undersöka italienska pensions- och skatteregler och även med utbetalningen av din italienska pension till dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Cordiali saluti

Ahmet ErcinRådgivare