FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt10/11/2013

Förbud mot retroaktiv skattelagstiftning

Hej, Jag kommer att få en gåva på ca 1 miljon kronor från min far i början av år 2014. Jag vet att den gåvan är skattefri enligt aktuell inkomstskattelag. Min fråga är om inkomstskattelagen ändras efter nyval 2014 så att gåvorna inte längre är skattefria, kommer detta att beröra den gåvan jag får år 2014? Tack!

Lawline svarar

Hej! Nej. Av 2 kap. 10 § 2 st. regeringsformen (1974:152) följer att en retroaktiv skatt i princip inte får tas ut. Undantagen är sällan aktuella. Dessa kräver att ett riksdagsutskott eller regeringen har föreslagit riksdagen en sådan lag innan, i ditt fall, gåvohandlingen ägde rum, eller att exempelvis ekonomisk kris eller krig föreligger.

Lars BålmanRådgivare