FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/09/2021

Förbud mot slaveri

Förbud mot slaveri och tvångsarbete är gällande Lag vad jag förstår. Finns en hänvisning till Lag 1994:1219. Lagen verkar inte finnas i varken den tryckta versionen av 2020 eller 2021 års version vad kan man hitta förbudet i gällande lagtext utöver Internet och artikel 4 som förbjuder tvångsarbete.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

2 kap. Regeringsformen (RF) innehåller grundläggande fri och rättigheter, däribland diskrimineringsförbud (12§ RF) och skydd för den kroppsliga integriteten (4-8§§ RF) men inget uttryckligt förbud mot tvångsarbete. Europakonventionen gäller som svensk lag i Sverige, 1 § Lag (1994:1219) om den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. Artikel 4 i Europakonventionen anger ett förbud mot slaveri och tvångsarbete och detta gäller, enligt redovisade lagrum, som lag i Sverige. 2 kap. 19 § RF anger därutöver att lag och annan föreskrift inte får meddelas i strid med Sveriges åtaganden till Europakonventionen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare