FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/11/2021

Fördbudet mot dubbel bestraffning

Hej, 2015 skedde ett grovt penningstvätt i mitt namn via min bank och jag fick då en skuld på ca 950 000:- 2017-2018 via Skatteverket. Men 2020 dömdes jag till fängelse i 8 månader och nu har jag avtjänat mitt straff, min fråga till er gäller förbudet mot dubbelbestraffning. Finns det något sånt och isåfall hur går man tillväga för att åberopa det? Det sades ingenting om dessa skatteskulder under förhandlingen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din frågeställning. Skatteskulder är i juridisk mening inget "straff", utan en en förvaltningsrättslig rättsföljd till följd av att man inte betalat den skatt man skulle ha betalat. Förbudet mot dubbelbestraffning aktualiseras alltså inte i ditt fall. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare