Fördelning av andelar vid uppskovsavdrag

Hej,

Jag och min fru ska sälja vår bostadsrätt och räknar med en vinst på ca 1.500.000. Jag har sedan tidigare försäljningar ett totalt uppskov på 930.000 medans min fru inte har något uppskov alls. Undrar hur vi bäst fördelar ägarandel för den nuvarande lägenheten resp den nya lägenheten för att få uppskov med så stor del av vinsten som möjligt? Nuvarande lägenhet kostade 4MSEK och vår nästa kostar 5,75MSEK.

Tacksam för råd!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om uppskovsbelopp gällande bostadsrätter finner ni i kapitel 47 inkomstskattelagen https://lagen.nu/1999:1229

Om lägenheten ni köper (ersättningsbostaden) kostar er mer än vad ni får i ersättning för lägenheten ni säljer (ursprungsbostaden) blir uppskovsbeloppet kapitalvinsten plus tidigare uppskovsbelopp. Detta framgår av Inkomstskattelagen (IL) 47:7 stycke 1, punkt 1.

Det maximala uppskovsbeloppet är 1 450 000 multiplicerat med ägarandelen av den bostadsrätt som man säljer, IL 47:7 stycke 2. Eftersom tidigare uppskovsbelopp måste tas med i beräkningen vore det mest fördelaktiga om din fru, som inte har några tidigare uppskovsbelopp, ägde 100 procent av bostadsrätten ni säljer. Hon kan då göra ett uppskov på ( 1 450 000*1) = 1 450 000 kr.

För att din fru ska kunna göra maximalt uppskov måste hon dessutom äga en andel i den nya lägenheten som motsvarar eller överstiger ersättningen för ursprungsbostaden. Exempelvis, om din fru säljer er ursprungsbostad för 4 000 000 och ni köper en ersättningsbostad för 5 750 000 måste din fru äga (4 000 000/5 750 000) minst 69,5 procent av er ersättningsbostad.

Viktigt att tänka på är att andelen som du får i er nya bostadsrätt påverkar hur mycket av ditt gamla uppskovsbelopp som måste återföras till beskattning, IL 47:11.

Behöver du hjälp med att vidta åtgärder som nämnts är du välkommen att kontakta oss, på tfn 08-533 300 04 eller maila info@lawline.se.

Hoppas att detta besvarade er fråga.

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare