Fördelning av arv när den avlidne var gift och har särkullbarn

Hej Lawline, min mamma har gått bort och nu undrar jag vad som gäller enligt arvet?

Hon var gift sedan 16 år tillbaka men hade inga gemensamma barn med sin make.

Hon hade bara mig och min syster som barn.

De hade delad ekonomi och hyrde huset de bodde i. Inget testamente skrivet.

Maken hade fri tillgång till hennes pengar så vi vet inte om han har överfört pengar till sitt konto sista tiden.

Hon har lämnat en summa pengar efter sig (arv efter att hennes föräldrar gick bort) och min fråga är hur dessa nu fördelas enligt lag?

Hennes make vill att vi sköter bouppteckningen oss emellan (för att slippa ytterligare kostnader) och att vi delar upp pengarna så vi får 1/3 var.

Har läst lite men det står väldigt olika vad man som bröstarvinge har rätt till.

Har vi systrar rätt till hela arvet så att vi får 50% var?

Kan/får vi/man göra det?

Tusen tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB). Om inget testamente finns fördelas arvet enligt reglerna i denna lag. Arvingar delas in i olika arvsklasser med olika rätt till arv enligt 2 kap. Barn är i den första arvsklassen och har därmed rätt till arv i första hand (2 kap. 1 § ÄB). Barn har rätt till lika del av arvet, eftersom ni är två barn fördelas arvet med 50% vardera. Detta utgör era arvslotter. Om den avlidna var gift finns dock särskilda regler i 3 kap. och där framgår att arvet först ska tillfalla maken (3 kap. 1 § ÄB). Övriga arvingar har i sådana fall efterarvsrätt vilket innebär att arvet fördelas först när den efterlevande maken också gått bort. Undantag från denna regel om makens arvsrätt är om den avlidna hade särkullbarn, dvs. barn utanför äktenskapet. Särkullbarn har nämligen rätt att kräva sin del av arvet direkt utan att behöva vänta tills den efterlevande maken gått bort. Efterlevande makar har dock skydd av den s.k. basbeloppsregeln som innebär att makar alltid har rätt att få ett belopp som motsvarar fyra prisbasbelopp (3 kap. 1 § 2 st. ÄB). Denna regel går före särkullsbarns rätt att få sin arvslott direkt. I denna summa ska det räknas in vad maken erhållit genom bodelning samt dennes eventuella enskilda egendom. Prisbasbeloppet för år 2022 är 48300 kr.

Sammanfattningsvis har ni två barn rätt till hälften av arvet var eftersom ni är i den första arvsklassen. Regeln om makes arvsrätt gäller inte då ni är särkullbarn och kan därmed begära ert arv med en gång. Efterlevande maken kan dock ha rätt till arv ändå enligt basbeloppsregeln, beroende på värdet av egendomen som denne har efter bodelningen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare