Fördelning av arv när det finns särkullbarn

Hej,Vi är gifta ,har tre egna barn och tre särkullbarn ,min fru äger 50%av sina föräldrars sommar stuga,dom andra 50% äger hennes bror,vilket är bäst att hon köper hela stugan,eller jag köper hennes brors del,vad händer om hon dör före mig,stugan är värd 800000kr.måste jag lösa ut särkullbarn då,och hur mycket,mvh.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om hon köper hela stugan
Köper hon resterande 50 %, äger hon hela stugan värd 800 000 kr. Dör hon före dig kommer de tre särkullbarnen kunna få ut sina andelar av arvet direkt efter hennes död. Detta innebär att särkullbarnen sammanlagt erhåller tre sjättedelar (3/6), det vill säga hälften (½) av hennes egendom. Är stugan hela hennes egendom, innebär detta att de får 50% av stugan (2 kap. 1 § och 3 kap. 1 § ärvdabalken).

Om du köper hennes brors del
Köper du hennes brors del, måste du inte lösa ut särkullbarnen. Beräkningen sker enligt samma systematik som ovan. Särkullbarnen har rätt att få ut hälften av hennes egendom. Är stugan hela hennes egendom, innebär detta att de får hälften av hennes del i stugan, det vill säga hälften av 50 %, vilket blir 25 %. Dör hon före dig kommer du därmed inneha 75 % och särkullbarnen 25 %.

Notera att det nämnda kan påverkas av förekomsten av annan egendom än stugan
Det är viktigt att notera att särkullbarnen har rätt att få ut hälften av hela hennes egendom, vilket inkluderar annan eventuell egendom än stugan. Finns annan egendom, får alltså särkullbarnen i praktiken inte nödvändigtvis exakt den ovan nämnda procentandelen av specifikt stugan. Detta eftersom mina beräkningar är gjorda utifrån det fallet att stugan utgör hela hennes egendom.

Undrar du något ytterligare får du gärna ställa fler frågor eller ta kontakt med våra jurister här på Lawline.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare