Fördelning av arv när efterlevande make med särkullbarn avlider

Hejsan

Ställer en kort fråga för en vän som har en mamma som har gått bort.

Vännen är ensam barn och hennes pappa har gått bort när hon var yngre, mamman gifter om sig och Mannen dör runt 1980 och har inga barn bara en halv syster som han skriver halva testamentet till.

På något sett så går inte halva arvet till henne?

Vad gäller nu för min vän?

Har halv systern rätt till halva arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB). Om den avlidna var gift ska arvet tillfalla den efterlevande maken i första hand (3 kap. 1 § ÄB). Övriga arvingar har rätt till efterarv vilket innebär att arvet fördelas först när den efterlevande maken också gått bort.

Arvingar delas in i olika arvsklasser med olika rätt till arv enligt 2 kap. Barn är i den första arvsklassen och har därmed rätt till arv i första hand (2 kap. 1 § ÄB). Din vän kommer alltså att ärva allt från hennes mamma, om det inte finns något testamente som anger något annat. Vad gäller arvet efter hennes man finns ett testamente där det framgår att hälften av hans kvarlåtenskap ska tillfalla halvsystern. Den andra hälften kan gå till andra släktingar om det finns, annars går det till Allmänna arvsfonden (5 kap. 1 § ÄB). Man behöver alltså skilja mellan arvet från din väns mamma och arvet från hennes make. Kvarlåtenskapen från din väns mamma ska fördelas till hennes arvingar, medan kvarlåtenskapen som maken lämnade efter sig ska fördelas till hans arvingar. Hur stor andel som utgör deras respektive kvarlåtenskap beräknas som en kvotdel, vanligtvis är det hälften vardera.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare