Fördelningen av arv när barn träder i förälderns ställe som arvinge

Hej!

Vi har en situation där min morfar sitter på ett stort arv, min mamma är cancer sjuk (Gift) och lever på övertid.

Min mamma har en bror.

Hur går fördelningen ut på arvet ifall min mamma går bort före min morfar?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsrätten regleras i Ärvdabalken (ÄB). Eftersom inget nämns om ett testamente utgår jag från att ett sådant inte finns varför den legala arvsordningen gäller.

Den legala arvsordningen

Den legala arvsordningen innebär att arvingarna ärver hela arvslotten efter en efterlevande make/makas bortgång. Efter den efterlevande makes/makas bortgång fördelas kvarlåtenskapet lika mellan arvingarna (3 kap. § 1 ÄB).

Vem räknas som en bröstarvinge

Bröstarvingar är avkomlingar till den avlidne. Om avkomlingen avlider träder dess barn i förälderns ställe som arvinge enligt principen om istadarätt (2 kap. 1 § ÄB).

Detta gäller i ditt fall

Om din morfar går bort före din mamma och det finns en efterlevande maka i bilden kommer hon att ärva före arvingarna, förutsatt att din mamma och hennes bror inte är särkullbarn. Efter hennes bortgång kommer arvet att delas lika mellan din mamma och hennes bror.

Om din mamma skulle gå bort innan din morfar kommer hennes barn, du och eventuella syskon, träda i hennes ställe som arvinge/arvingar. Den delen av arvet som skulle tillkomma din mamma kommer tillfalla dig eller, om ni är flera syskon, kommer det delas lika er emellan.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna med ytterligare frågor.

Vänligen,

Anastasiia SlovakRådgivare