Fördelningen av arvet när endast makens syster och brorsonen efterlever den avlidne

Hur går arvet från min faster jag är enda släktningen. Men hennes avlidne man har en syster i livet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att din faster inte har upprättat ett testamente.

I ärvdabalk (ÄB) finns regler om vem som ärver efter den avlidne

I svensk arvsrätt finns det tre olika arvsklasser (2 kap. ÄB). Som en utgångspunkt ärver de i den första arvsklassen allt. Om det inte finns några i den första arvsklassen går man vidare till den andra arvsklassen. Om det inte finns några i den andra arvsklassen går man till slut vidare till den tredje. Om det inte finns någon som tillhör arvsklasserna går arvet till den allmänna arvsfonden (5 kap. 1 § ÄB).

Bröstarvingar tillhör den första arvsklassen (2 kap. 1 § ÄB). Med bröstarvinge menas helt enkelt barn. Eftersom din faster inte hade några levande barn (eller levande barnbarn för det fall barnen inte lever) går vi vidare till den andra arvsklassen.

Din fasters föräldrar tillhör den andra arvsklassen (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Men eftersom föräldrarna inte lever ska din fasters syskon ärva efter henne, alltså din far (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Din far har alltså rätt att få ut hela arvet. Eftersom du nämner att du är den enda levande släktingen antar jag att även din far gått bort. Detta innebär att du kommer få träda in i din fars ställe och därmed ha rätt till hela arvet från din faster. Den avlidne makens syster har alltså ingen rätt till arvet.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare