FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/05/2018

Föregivande av allmän ställning samt ofredande

Hej! Jag fick igår ett dolt samtal, svarade ej, varpå jag fick ett inspelat röstmeddelande på mobilsvar, i meddelandet utgav han sig för vara polis och kontaktade mig med anledning av att jag fått ett flertal anmälningar om så pass allvarliga brott, att det krävdes att jag kom in självmant till polisstationen. Min första reaktion var stark ångest, oro, upprördhet och stor rädsla, ingick i ett chocktillstånd. Jag upprättade en polisanmälan, men fick bemötandet med nonchalanta ton: "Jaha, vad ska vi göra med detta då, vad ska vi kategorisera detta som?" Är inte det olagligt att utge sig för vara polis, är det inte en kränkning, ofredande och förtal för att komma med så pass grova anklagelser/påhitt att det inkommit flertalet polisanmälningar om allvarlig brottslighet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du skriver att en person ringde dig och utgav sig för att vara polis, och han påstod att du hade blivit anmäld för allvarliga brott.

Jag kommer att gå igenom vad personen kan ha gjort sig skyldig till för brott, först vad som gäller om man utger sig för att vara polis, därefter vilka andra brott personen kan ha begått. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om vad du kan göra nu.

Utge sig för att vara polis

Föregivande av allmän ställning regleras i Brottsbalken 17 kap 15 § (här). Föregivande av allmän ställning kan utövas på två sätt, dels om man obehörigen utger sig för att utöva myndighet, dels om man obehörigen bär Försvarsmakten eller annan kårs uniform eller märke, för att få folk att tro att man tillhör kåren ifråga. Att obehörigen utge sig för att utöva myndighet innebär alltså att man saknar behörighet att utöva myndighet. Exempel på det är att någon utger sig för att vara polis och dirigerar trafiken. Att ringa till någon och påstå att man är polis faller under brottet föregivande av allmän ställning.

Övriga brott

Ofredande regleras i Brottsbalken 4 kap 7 § (här). Till ofredande räknas att knuffa någon, slita i annans kläder, utöva telefonterror, spotta på någon, fälla någon genom att sätta krokben, fönstertitta samt även mobba för att ta några exempel, någon måste bli störd. Gärningen ska vara ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Oönskade telefonkontakter är ett exempel på ofredande. Om man ringer någon, utger sig för att vara polis och påstår att personen har blivit anmäld för grova brott, och den som blir utsatt känner sig kränkt och blir rädd är det sannolikt att den som ringer har gjort sig skyldig till ofredande.

Förtal regleras i Brottsbalken 5 kap 1 § (här). Förtal innebär att man utpekar någon som brottslig eller klandervärd eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning. För att förtal ska vara aktuellt måste uppgiften ha lämnats till någon annan än den utsatte, vilket kan ske på olika sätt (exempelvis muntligt eller via internet). Om personen bara sa till dig att du hade blivit polisanmäld för brott är det alltså inte förtal. Däremot hade det varit förtal om han hade spridit ut uppgifter till andra om att du hade begått brott. Du har inte skrivit något i frågan som tyder på detta, så jag drar slutsatsen att han inte har gjort sig skyldig till förtal.

Vad du kan göra nu

Av de uppgifter du har lämnat i din fråga drar jag slutsatsen att personen kan ha gjort sig skyldig till föregivande av allmän ställning samt ofredande. Om du vill ha mer rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar polisen eller ringer till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare